tisdag 5 juli 2011

brödbakning

blev det trots allt i dag...

Mannen min tröttnade på  köpebrödet. Stängde alla fönster och dörrar och eldade i vedspisen tills det var 27° varmt i köket. Sen hjälpte han mig att baka och grädda rågblandbröd. Detta fick brödet att jäsa lite bättre. Trots att det finns fukt i luften. Kanske det är ett nytt regn- och åskväder på kommande? Inget som rapporterna visa i varje fall...

En varm sommardag har vi igen. Jag har just varit ute och gjort min dagliga runda i trädgården. När jag gör den har jag alltid med på moppen en sekatör och en bunke att sätta skräp i. Alltid finns det något ogräs som måste bort och som jag når ner till sittandes på moppen. Eller också sticker en gren ut på något olämpligt ställe. Den klipps bort och då ser trädgården vackrare ut igen. Tyvärr är jag lite för petig när det gäller ogräs och saker som växer på fel ställen. Man måste inte alls vara så noggrann som jag är. Det kan lätt bli till en pina...

Det som också hör till trädgårdsrundan är att plocka in en bukett blommor att ha på köksbordet. Vilken lycka att få göra det! Att få glädjas över en bukett blommor jag själv plockat. Jag är glad att den glädjen förunnats mig.

Just nu skiner praktlysingen i köket i kapp med solen utanför fönstret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar