måndag 5 mars 2012

vår och bantning

vårdagar har vi minsann haft nu...

Jag har suttit ute i solens sken hela två gånger redan!
Hoppas jag inte blir förgiftad av den friska luften. Men den gör mig åtminstone på gott humör...

Ute är det kallt ännu på förmiddagen. Hela - 10 grader klockan 11.00
Men vackert är det när snön gnistrar i träden och ute på prärien...

Småfåglarna trivs vid sitt matbord. Kanske fryser de mindre om de äter? Förresten, det gör ju jag också.
Jag fryser mera när jag försöker äta mindre...

Tänk så dumt det är detta med hur viktigt det blivit vad vi stoppar i oss.
Vad vi äter och hur vi ser ut.
Jag som av födsel är av det rundare slaget tycker att jag ägnat en stor del av mitt vuxna liv åt att försöka banta och gå ner i vikt. Både med lyckade resultat och med mindre lyckade.
Nu när jag blivit allt mera beroende av andras hjälp borde jag gå ner i vikt och bli lättare. Men det är lättare sagt än gjort...

Det finns ju alla dessa metoder som erbjuds oss. Allt från viktväktarna där man skulle äta mest salladsblad (jag har prövat!) till dessa olika bokstavskombinerade metoder där man ska äta fet mat.
Jag blir alldeles förvirrad...

Senast jag provade var en metod jag lyckades bäst med.
Jag kallade den "sunda bondförnuft metoden". Den gick ut på att alltid tänka efter vad jag satte i munnen och svalde ner. Det var prövosamt och jobbigt ibland. Men gav önskat resultat.
Fast visst var det så att jag kände mig lite stolt när jag bet i ett äpple i stället för en god smörig kanelbulle...

Visst ska vi leva sunt och nyttigt. Inte är det bra med allt för mycket övervikt. Inte för mycket undervikt heller för den delen.

Fotografen är Mayvor Nyholm till alla afrikanska bilder jag har...





Men om vi börjar tänka på hur många människor ute i världen måste leta efter sitt dagliga bröd så tycker jag att vi ska äta vårt bröd med andakt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar