måndag 27 augusti 2012

vem var adina?

Dahlior är vårt gemensamma intresse...
har flera undrat...

Jag ska ta och berätta om Adina så gott jag kan.

Adina föddes 1911 i en rätt så stor jordbrukarfamilj. Hon gifte sig som 18 åring 1929 med sin 3 år äldre fästman. De köpte sig ett litet torp i en avlägsen by och kom att äga en liten åkerplätt, några höns och nästan ingenting annat. Men de hade tak över huvudet och det var viktigast.
De levde på det som jorden gav dem kan man säga...

De fyra barnen föddes i rask takt från 1936 och framåt. Men livet tog en snabb förändring för det unga paret.
Far i huset blev sjuk. Han fick "kräfta" som det hette på den tiden. Han dog 1945 endast 37 år gammal och Adina blev änka som 34 åring och lämnad ensam med barnen som då var 1, 3, 7 och 9 år gamla...

Stolt som en ensam Dahlia gick hon genom livet...
Livet blev tufft för den unga änkan. Hon hade inget arbete. Ägde endast huset de bodde i och försökte ta tillvara det hon kunde av vad marken och skogen gav henne. Ibland kunde de sälja några ägg och få några extra slantar. Oftast var de utan pengar...





Ibland kunde Adina säga till barnen när de bad sin aftonbön att de skulle be att Gud gav dem mat nästa dag för de hade inget mera än till morgongröten.

Dahlian ger glädje när allt ser mörkt ut...
Det märkliga var att de nästan alltid fick pengar följande dag på posten eller så kunde någon meddela att de kunde gå till butiken och köpa mat åt sig och det skulle betalas av andra...

Adina fick kämpa för att överleva och klara livhanken för sig själv och barnen.
Hon gjorde det på ett fantastiskt sätt. Tacksamt tog hon också emot de gåvor som okända människor kom att sända till familjen. Bl.a. var det en familj i Sverige som av någon orsak började sända paket till henne och barnen speciellt till jularna. Det betydde mycket för dem...

När jag hör om Adina kan jag fortfarande fyllas av glädje över att hon blev min mormor.
Trots att det nu gått 41 år sen hon dog kan jag minnas hennes röst när hon sa till mig:

"Jag vet att du kommer att klara dig i livet! Vad som än händer kommer du att klara dig..."


Jag är stolt över att vara Adinas dotterdotter!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar