måndag 13 maj 2013

nu grönskar det

både ute och inne...

Just nu börjar "mössöronen" visa sig på björkarna. Det betyder att jag får åka ut med sekatören i dag och klippa lite rosor.


Tyvärr ser det ut som om en del fått ta lite stryk i vinter.
Andra igen klarar sig.
Det tycks vara så att det bästa är att hålla sig till albarosor här hos oss.
Men de är ju vackra de också...













På fönsterbrädan växer bl.a. basilika och persilja bra. Ännu är det lite för tidigt för utplantering.
Men broccolin vi försökte oss på misslyckades totalt. Finns det inga bättre små plantor att köpa så blir det ingen egen broccoli hos oss i år heller...



Solen skiner och trädgården lockar.
Mitt paradis börjar vakna.

Men faktiskt så ska jag innan jag går ut sy nya gardiner till sov- och vardagsrum.
Jag har gått med på en kompromiss!
Ovanligt för en envis sort som jag är...

En del i familjen anser att vi inte behöver gardiner alls sommartid när trädens grenar hänger så vackert ner. De lär ska vara alldeles tillräckligt bra gardiner...




Men jag vill ha gardiner!
Alltså blir kompromissen en mycket smal kappa uppe vid fönstret i ett vitt linneliknande tunt tyg. Bara så bred att gardinstången döljs + lite till.
Ibland ger jag mig faktiskt.
Dessutom är det dags att ta ner julgardinerna. Men bättre sent än aldrig.
Så tror jag också att det blir så mycket ljusare sen här inne i vårt lilla hus.

Så det blir säkert bra.




Ibland är det bra att kunna kompromissa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar