lördag 13 juli 2013

sommar aktiviteter

kan man säga att vi har i dag...

Mannen i mitt liv och jag planerar att göra en liten utfärd i början på nästa vecka.
Alltså förbereder vi oss i dag. Det måst man ju. Även om utfärden inte blir så långvarig så måste ändå allt planeras in i minsta detalj. Speciellt när man lider av ett funktionshinder.
Då kan man inte bara hoppa på första, bästa sista-minuten-resa utan allt måste planeras mycket noggrant...

Kommer jag in med rullstolen dit vi önskar åka?
Flygplan är inga problem enligt arrangörerna för jag får bärhjälp både in och ut ur planet. Men det som de inte har tänkt på är - hur kommer jag in i flygplanets WC med rullstol???
Inte så enkelt som de säger.
Det går ju bra om resan räcker 2,5 timmar men om den tar 6 timmar blir det genast svårare...

En bussresa går inte att tänka på.
För hur skulle jag kunna åka buss när jag inte kan lyfta foten så högt att jag kommer in i bussen? Och där är dörren så trång att ingen kan bära in mig.
Nej egen bil är allra bäst...

Att resa med tåg är däremot inga problem.
Om de bara har tid att ta fram rampen till tåget, dvs.
Det har jag också fått pröva på. De hade inte tid att ta fram rullstolsrampen när vi skulle på tåget vid närmaste tågstation. Då skulle resan ner till Seinäjoki ha försenats med några minuter! Så därför tyckte de att det skulle gå snabbare om de lyfte upp mig på tåget med rullstol och allt.
Som väl är vägrade mannen min att göra det och rampen togs fram på hans uppmaning. Fort gick det och svårt var det inte alls.
Och så fort som det tåget körde sparades säkert minutrarna vi fördröjde dem med in...

Pastor Grahams tekakor...
Surdegslimpor...



Eftersom vi förbereder oss att vara borta minst två dagar har jag bakat lite bröd åt den hemmavarande dottern i dag. Hon är 17,5 år och klarar sig alldeles utmärkt
 - men mamma är mamma när det gäller bröd och mat.
Åtminstone tror mamma det själv...





Och mannen min han tvättar och vaxar bilen.
Han var osäker på om han skulle vaxa eller inte men eftersom han hittade en
flaska medel i skåpet "insåg" han att det säkert var meningen att han gjorde det...
Senare i dag ska vi och lyssna på världens bästa dotter...

2 kommentarer:

  1. Hejsan och önskar er en trevlig resa :) Kramar från mumsen

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla! Vad roligt, både att få lyssna på dottern och slippa ut på resa. Önskar er en fin, avkopplande och givande resa! Ha det bäst! Kram! Marina

    SvaraRadera