torsdag 10 oktober 2013

smarttelefonen gör dig sjuk

kunde vi läsa i dagens tidning...

Ett nytt fenomen eller sjukdom har uppdagats.
Det är nämligen så att flitigt användande av smarttelefoner kan ge oss problem...

"Upprepat bruk av pekskärm kan leda till att fingrarna domnar, svullnar och värker. I värsta fall kan ivriga smarttelefonanvändare drabbas av senskideinflammation.
---
Man kan undvika problemen genom att ta pauser och byta ställning minst var tjugonde minut. Fingersstretching kan öppna ledytor och lindra smärta."

Detta är citerat direkt från dagens tidning...

Jag trodde först att jag läste fel.
Men jag tvingas inse att ännu ett av våra otaliga välfärdsproblem har uppstått.
"Vart är vi på väg? Vad ska det bli med oss?" skulle min farfar frågat.
Han som inte såg en mobiltelefon så länge han levde och som klarade sig riktigt bra ändå...

Jag förstår att smarta telefoner är bra till mycket. Jag har sett det med egna ögon sen alla andra i familjen använder dylika tingestar.
Och...
... JAG TYCKER att de verkar bra...

Men ändå.
Ska vi nu tvingas börja anlita fysioterapi för de som drabbas också? De måste ju få hjälp innan värken sätter igång på riktigt. Eller innan inflammationen bryter ut på allvar.
Jag kan till viss del förstå dem.
Jag sitter nämligen själv och stickar rätt så mycket och drabbas då av värk i vänster axel. Vilar jag eller byter ställning så brukar det hjälpa...

Det är ju inte klokt egentligen!
Jag håller med farfar, "vart är vi på väg?" egentligen.


Nej,
tacka vet jag min gamla hederliga knapptelefon...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar