tisdag 8 december 2015

orättvisor

finns det gott om i dag...

Om det nu kan finnas något gott i det.
Ser vi ut över vår värld ser vi mest allt det negativa. Allt det där som vi förfasar oss över. Det som känns grymt och fel...

För inte kan vi väl tycka att det står rätt till med vår värld när så många miljoner måste fly sina hem för att försöka hitta trygghet någonstans.
Och ändå tycks det inte finnas någon plats för dem.
Senast i dagens tidning läste jag om Khalida som efter sex års väntan än en gång fått veta:
"Ni får inte stanna i Finland!"
Och det enda de vill är att få känna lite trygghet...


Och sen när jag vände på tidningens blad läste jag om hur kulturen och idrotten var i fokus på presidentens bal på slottet.
Den som jag också av nyfikenhet och gammal sedvänja följde med i TV...


När jag sen fortsätter bläddra i dagens tidning läser jag annonser, annonser och åter annonser. Alla med ett enda bud: "Kom och köp!"
Mitt bland tankarna om ekonomin i landet och misstroendet mot regeringens funderingar finns annonserna.

Nu när vi går in i köpmännens stora helg handlar allt om att spendera mera.
Köpa mera.
Bli lyckligare genom allt vad du skaffar dig. Allt det där som du inte visste att du egentligen behövde...

Lite handlar tidningen också om naturkatastrofer som översvämningen i Europa och några intressanta idrottsresultat.

Och på nästsista sidan får vi veta att Uffe blivit så stelfrusen i jakten på Hälge att han måste bäras hem.
Mycket får jag lära i dagens tidning...










Och mitt i allt detta eldar jag i min spis och kokar svartvinbärssaft...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar