onsdag 31 augusti 2016

orättvist och skrämmande

tycker jag vårt samhälle har blivit...

Hit ska inte vem som helst få komma!
Speciellt inte människor som lider nöd och som söker sig en fristad på andra sidan jordklotet.
De kan ju skada oss eller ta våra arbeten och våra söner och döttrar...

Här hos oss ska det bara finnas äkta infödda finländare. Såna som passar in och som inte kostar samhället något extra.
Allra helst finska talande förstås...

I dag känner jag mig fortfarande så upprörd.
Jag fick i går veta att mina små "barnbarn" inte är önskvärda längre i vårt land.
Familjen kostar för mycket och måste nu själva se till att få ihop minst 3700€/månad för att kunna garantera sitt uppehälle.
Och hur många av oss i vår nejd har så stor inkomst då?
Jag tror de är ganska så lätträknade...


Vart håller vårt samhälle på att ta vägen kan man ju fråga sig?
Det enda dessa människor vill är att få nånstans att bo, kunna få arbeta och klara sig själva ekonomiskt och kunna låta sina barn få växa upp i trygghet.
Är det för mycket begärt?
Så vill ju vi alla leva eller hur..

Jag tycker det känns skrämmande att se hur samhället utvecklas.
Som om vi glömt bort hur Finland fick hjälp av andra för bara några årtionden sen.
Om vi vill tror jag att flera människor ryms in i vårt land.
Men det verkar som att vi inte vill hjälpa andra...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar