måndag 15 augusti 2011

mognad

Krusbär är gott på morgongröten...
kanske vi får uppleva nångång...

Jag menar, verklig mognad där livet känns bra. Fullkomligt. Där vi gjort det vi skulle och inte tycker att vi har så mycket mera att lära oss. Slutlevat på något vis.
Eller så får vi aldrig uppleva den dagen...

Jag vet inte om jag nångång vill bli färdig. Klar med livet.
Jag vill få uppleva en nyfikenhet på livet som gör att jag alltid vill veta mera. Uppleva mera. Känna mera.
Jag vill känna mig nöjd men ändå inte färdig...

Verklig mognad.
Mognad.
Ett vackert ord. Att vara mogen. En bekant till mig sa att han inte tycker om Bibelns ord om att bli gammal och grå. Det kändes så slutgiltigt. Han ville hellre tal om att bli mogen.

Mogen...
Det går kanske inte att försöka förklara. Bäst att ta emot allt som det blir. Som livet kommer till oss...

Mognad finns på så olika sätt.
Tomaterna mognar efter som dagarna går...
Hallonen har snart gjort sitt för i år...
En paj blev kanske resultatet...
Några av dem har vi fått uppleva i trädgården nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar