torsdag 10 november 2011

grått och disigt

har vi i dag...

Det tycks ju vara så med livet att ena stunden är det solsken och nästa stund smyger sig det gråa, mörka och trista fram. Fast det är egentligen bra att det är så. Omväxling förnöjer visst. Det skulle ju vara väldigt trist om varje dag såg likadan ut. Vi behöver det gråa och trista ibland. Skulle solen skina jämt blev vi nog trötta på den också.
Tänk på hur det är vid Afrikas horn just nu.
Sol och åter sol. Allt torkar. Inget regn i sikte. Inget vatten...

I går kom inget vatten ur kranen när jag behövde det!
Alldeles utan förvarning hände det. Ingen hade förberett mig på att det skulle ske. Ett rör hade grävts av vid något arbete.
Och vattnet var borta i hela två timmar...

Då insåg jag hur det skulle vara att tvingas gå flera kilometrar för att få en liten flaska smutsigt vatten. Så som många människor måste göra. Som inte får tag i så mycket vatten att de ens kan skölja av sina händer. Som inte kan stilla sin törst när de vill dricka. Som inte kan unna sig lyxen att få tvätta sina kläder.
Alla har inte tillgång till rent vatten...
Hur svårt måste det inte vara att leva utan vatten!!!

Jag skämdes när jag tacksamt kunde sätta på vattenkokaren efter två timmar för att brygga mig en kopp kaffe...


Torrt men vackert....
Vem ska ge detta lilla knyte vatten?


PS. Bilderna är tagna av Mayvor Nyholm som bor och arbetar i Afrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar