fredag 6 april 2012

vintern kom tillbaka

känns det som...

Men om jag förstått saken rätt så är det helt naturligt att vintern kan ge sig till känna så här års.
En man berättade för mig häromdagen att när hans syster föddes den 25 maj för ett visst antal år sen
(ca 60?) så åkte hans pappa och hämtade barnmorskan med häst och "tjibiku"!!!
Ifall någon undrar vad det är så är det en släde. En sån som man åkte till julkyrkan med förr i tiden...

Jag minns även att min farmor brukade berätta om sommaren när isen försvann från ån på midsommarafton.
Jag undrar hur det gick med vårsådden det året?



Solen skiner och trots den kalla natten (- 12 grader) så tror jag på en härlig vårdag.
Framåt eftermiddagen tror jag att jag ska bylta på mig varma kläder och ta med mig en kaffetermos och bege mig ut i trädgården. Så eländigt kallt har vi ju faktiskt inte.
Såg på TV en äventyrare som satte upp tält i antarktis. Där kan man tala om kallt...

Nej, jag tror på våren och framtiden! Jag vägrar tänka mig något annat. Solen skiner. Värmer stiger. Det blir vår snart...











Och nu är det bara 2 veckor och 4 dagar tills mannen min ger sig iväg på vandring...

4 kommentarer:

  1. Du orkar vara så positiv Gunilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Men det är just det som gör att jag orkar leva...
      Vara envis och positiv...

      Radera
  2. Hej Gunilla och Glad Påsk! Trots det vackra vårvintervädret (vi bryr oss inte om almanackan njuter i alla fall) får vi göra som min morbror Gösta när det var snöstorm i Fagernäsi. Min mommo Ellen hörde honom sjunga för full hals när han gick till föusi en tidig morgon. "Jag tror, jag tror på sommaren, jag tror, jag tror på sol igen... Blir så glad och hoppfull över dina fina sommarbilder från din trädgård. Ha en god påsk! Kram Marina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påsken kom och gick innan jag hörde av mig.
      Vädret har inte varit det bästa men Kristus uppstod och därför får vi leva vidare!!

      Radera