onsdag 31 oktober 2012

vad ger skuldkänslor?

Det har vi funderat på här en stund...

En viktig fråga att fundera på för alla tror jag.
Vad i livet gör att vi känner skuldkänslor? Varifrån kommer de? Vart för de oss? Till vilken nytta är de? Och för vem är det vi har dessa känslor?
Ja det tåls att fundera på en längre stund...

Egentligen ligger många av våra skuldkänslor långt bakåt i tiden. Så långt bakåt och så inbyggda att vi har svårt att hitta dem. Svårt att hitta orsakerna till dem.
Får man en svår sjukdom kan skuldkänslorna också komma. Känslor av att det är mitt fel eftersom jag inte anstränger mig tillräckligt för att hållas på fötterna. Jag borde ju orka...

Det kändes skönt att få ventilera dessa känslor i en grupp. Insåg att jag inte är ensam. Inte ens där!
De flesta har liknande känslor som efter en tid kanske skuffas undan till någon vrå där vi helst inte vill hitta dem.
Men vi kan inte rå för att vi är sjuka och vi ska vara stolta över att vi kommit oss så här långt i livet bestämde vi.

Skönt att få ta del av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar