måndag 24 februari 2014

märkligt väder

har vi....

När jag ser ut genom fönstret skulle jag absolut inte kunna förstå att vi bara har slutet på februari ännu. Första dagen på sportlovet och allt.
Den här tiden på året brukar vi ju ha kallt och mycket snö.
Men inte i år...

Men det är med vädret som med livet och döden. Inget vi kan göra något åt. Det är som det är.
Så brukar jag tänka...

Nu har vi i varje fall ledigt en vecka nästan hela familjen.
Det är bara en av oss som arbetar alla dagar. Resten är hemma och tar dagen som den kommer till oss. Mannen min frågade i morse vad jag vill göra denna vecka.
Mitt svar var och är enkelt.
Jag vill ha långa sköna frukoststunder med tid för samtal och gemenskap. Jag vill baka vårt dagliga bröd och kanske lite kanelbullar också.
Sen vill jag åka på några korta eftermiddagsutfärder med bil till platser jag inte besöker så ofta. Och så väldans långt borta kommer de ju inte kunna vara...

Jag tror inte mina önskningar för den här veckan är allt för svåra att uppfylla.
Så stora krav och förväntningar har jag inte. Jag är ganska nöjd med det lilla och enkla. Behöver inte så mycket omväxling för att det ska kännas bra. Tycker om att ta det lugnt osv.
Jag är kanske inte så svår att leva med trots allt...

Just nu i denna stund är min största önskan att få sätta mig under duschen och få lite kläder på kroppen sen.
Det är en önskan som jag finner som en självklar sak men som tyvärr för många av jordens befolkning inte ens finns med på önskelistan.
Jag blev starkt påmind om det för en vecka sen. Jag skulle fylla på vattenkokaren för att få mitt efterlängtade kaffe. Till min stora förskräckelse kom det inget vatten ur kranen!
Jag fick nästan panik. Inget vatten!
Det ska ju komma vatten ur kranen när jag vrider på den. Det är jag van med. Inget reservvatten hade jag heller...







Det är ju otroligt hur bortskämd en människa kan bli.
Jag blir arg och irriterad när vattnet inte kommer ur kranen när jag vrider på den. I stället borde jag vara tacksam och tacka Gud för varje gång det händer! Någon självklarhet är det ju inte att just jag ska få ha vatten...

Och sen då...

Efter att jag har duschat i dag ska jag baka kanelbullar. Det kan behövas när det är sportlov...




Jag glömde berätta att efter nästan 5 minuter fungerade vattnet som vanligt och jag fick mitt viktiga
kaffe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar