torsdag 5 juni 2014

sommar, sommar, sommar...

har vi nu...

Just nu lite FÖR varmt i mitt tycke, men å andra sidan hinner jag sitta och frysa sen. Jag bara älskar denna årstid.
Helst av allt skulle jag bara ligga och njuta i trädgårdsgungan men se även det är mig lite för övermäktigt. Jag får överlåta det åt andra...

Solen skiner, fåglarna sjunger, bilar kör förbi på landsvägen och grannen klipper gräset. Ljud som kommer in genom det öppna fönstret.
I dag är det så varmt så det blir inte mycket gjort. Som väl är finns det fisksoppa att värma från gårdagen. Och bröd som en snäll tant kom in med i går med orden: "Jag förstår att det är fel ställe att komma med semlor till!" Men se det var det inte!
Speciellt inte när det är så här varmt...

Ja förresten.
Lite mat kommer jag ändå att tillreda. En ugnspannkaka. Med sylt och vispad grädde till.
Detta får vara nog om dagens meny hemma hos oss.
Jag har nämligen märkt att jag tröttnat på alla berättelser om vad folk äter eller inte äter när jag läser vad de skriver på Facebook...

Men "var och med sitt" brukar det ju sägas. Jag skriver om mitt. Och då blir det mest om blommor och brödbakning. Just nu mest blommor känns det som...

Allra käraste hjärtan...
Jag tycker om blommor. Så är det bara.
Och jag tycker om de bär och frukter som trädgården har att erbjuda mig.
I år har äppelträd och körsbärsträd blommat vackert. Humlor och bin eller vad det nu var surrade också i träden så jag hoppas på bra skörd. Det är lika spännande varje år att se hur det blir...

Just nu blommar syrener och rönnar. Att de senare blommar bådar ju gott med tanke på rönnbär och äpplen.
Om jag förstått saken rätt blir äpplena finare om det finns mycket rönnbär...


Rönnblommor...
Äntligen blommar den...














Min vita syren blommar för första gången.
Den fick jag av en tant när jag ännu kunde köra bil själv. Det måste alltså ha varit för över tio år sen. Jag trodde aldrig att den skulle blomma när det tog så lång tid. Men så har jag också fått flytta syrenen en gång.
Jag har också fått höra att just de vita är tröga i början men att det skulle ta tio år innan den blommade trodde jag inte...

I går förärades jag blommande amplar till uterummet. Det var en lite för tidig födelsedagspresent fick jag veta - men en mycket bra sådan!

Ljuva St Paulia...
Vi blev också tvungna att byta ut våra St Paulior i köksfönstret.
Jag har alltid skrutit med hur vackra dylika blommor jag brukar ha men i år har jag på nåt sätt lyckats döda dem.
Det är väl bara så att St Paulior ska få sitt vatten på faten och inte i krukan. Där vet jag att jag slarvat i år.
Så  -  bättring kräves...




Så kan jag inget mera än önska alla en bra dag.
Solig och varm blir den åtminstone...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar