onsdag 30 september 2015

bortrest

kommer jag att vara några veckor framöver...

Det blir den 3 veckor långa rehabiliteringen som då gäller för mig. Jag har ju varit med om det förr och kommer att klara det även denna gång.
Jag har utrustat mig med garn, stickor, virknål, böcker och min nya pekplatta så det ska nog gå att fördriva tiden.
Jag kommer att vara på Masku (neurologiskt rehabiliteringscenter utanför Åbo) fr.o.m. måndag och framåt.
Nästan så jag väntar på det med lite positiv förväntan.
Trots att nästan allt går på finska...

Fast det är inte bara dåligt med att något ska ske på ett annat språk. Jag får ju då träna mig och lära mig ännu mera i vårt andra (eller tredje) officiella språk här i Finland.
Jag ser många fördelar med den sidan av min bortavistelse...

Dessutom får jag träna kroppen i 3 veckor dagligen och det finns inget negativt med det.
Tvärtom!
Bild från Masku, knyckt från nätet...

Att få ha tillgång till en egen fysioterapeut (eller PT/personlig tränare om vi så vill) dagligen under 3 veckor är inte alls illa.
Likaså tillgång till både läkare, psykolog, sjukskötare, socialarbetare, massör, hår- och fotvård + all underbart god mat som serveras är rena lyxen!
Det är en tillgång som vårt välfärdssamhälle ger åt mig och som jag kommer att tacka för och ta emot...

I går fick jag mig än en gång en tankeställare när jag var på vårt språkafe´ för invandrarkvinnor.
Jag berättade för dem att jag ska på rehabilitering och inte kommer att vara med dem under några veckor.
Att det känns lite spännande med tanke på att det mesta går på finska och det är för mig ett så svårt språk.
Genast sa den ena av kvinnorna då:

"Då vet du precis hur det känns för oss just nu..."








2 kommentarer:

  1. Just - det: då har du det som oss! Fin replik! Allt gott - hoppas du får fina dagar, hjälp ock glädje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas och tror att det blir bra!

      Annars har våra invandrare lärt mig så mycket. Det är en glädje att få träffa dem ibland. En lördagskväll hade vi "mat och prat" i kyrkan. Något vi brukar ha ibland. Denna gång fick vi afghansk mat. Det blev en stor fest med många afghaner med. Även muslimer. Men det är väckelse bland muslimerna i vår stad nu. Många konverterar till kristendomen!

      Ha det så gott där du rör dig... Kram 😇

      Radera