tisdag 20 oktober 2015

några dagar kvar

har jag på det här stället...

Det har gått bättre än jag vågade hoppas på i början. Visserligen blir jag väldigt trött i huvudet av att hela tiden tänka efter hur jag ska uttrycka mig på finska men det går ändå förvånansvärt bra.
Jag kanske är bättre på att tala finska än jag själv trott...

Fast det optimala hade ändå för mig varit om jag fått ha eget rum hela tiden. Nu lyckades det inte riktigt helt.
De två första veckorna bodde jag med en kvinna jag aldrig förr mött. När hon sen åkte hem i lördags vädjade jag till personalen om att få eget rum den sista veckan här.
Antagligen överdrev jag en hel del när jag gjorde det...

För mig är det viktigt med ensamhet och lite privatliv när jag är på rehabilitering. Jag antar att det är så för andra också.
Men när två sköterskor i går kväll kom och erbjöd mig ett alldeles eget rum var jag inte sen till att tacka ja. Då försvann plötsligt all tanke på alla andra och att någon annan kanske hade behövt få det bättre än mig.
Helt utan dåligt samvete lät jag den lilla egoistiska flickan komma fram och nu njuter jag samvetslöst av att få ha eget rum med en utsikt som visar en del av världen utanför.
I det förra rummet såg jag rakt in i en tegelvägg...

I dag har  jag varit ute på promenad igen. Kom mig 19,5 meter vidare i livet.
Sen har jag boxats med fysioterapeuten Jani som jag inte kunde låta bli att försöka ge en rak höger. Han duckade.  
Efter det fick jag stå i en ståställning en halv timme och dessutom har jag hunnit med att cykla på Motomeden 3 km.
Så avslutade jag det hela med att träna lite styrkelyft på gymmet och nu tänker jag inte göra mera den här dagen.
Men är jag på rehabilitering så är jag...

Om endast 4 dagar sitter jag förhoppningsvis i bilen på väg hemåt vid den här tiden...

2 kommentarer:

  1. Det har varit fint att följa dig på rehab :-) Allt gott även de sista dagarna - med eget rum!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det har känts bra att veta att det finns de som följer mig också.
    Nu i skrivande stund är jag hemma igen och det känns även bra. (Pastorn håller ledig dag för sin hustrus skull och då kan jag absolut inte klaga!!)

    SvaraRadera