fredag 20 maj 2016

vårt hus och vårt hem

Vårt Sommarbo
kommer detta blogginlägg att handla om...

Vi bor alltså i ett blått hus här ute på prärien.
Runtomkring oss har vi åkrar, åkrar, åkrar och skog.
Några grannhus har vi också på framsidan.
Detta är ett hus vi flyttade till för 17 år sen och köpte och gjorde till vårt eget för 16 år sen.
I början var det gult nertill och brunt upptill.
Nu är det blått.
För att vi ville ha det så...

"gården byggdes av sådant timmer"


Huset byggdes nångång strax före 1920 av smeden Brännback-Nick.

Då hade huset bara en våning. Övervåningen byggdes på 1970-talet.
När smeden byggde huset gjorde han det grundligt. Han beställde av lappländsk furu timmerstockar som forslades till Alholmen i Jakobstad där de sågades till lagom storlek att bygga ett hus av.
En stockbit hittade vi i uthuset som sparats från bygget.
På den står skrivet med stora bokstäver "gården byggdes av sådant timmer".




Spiken

En väderkvarn lär också ha funnits på gården. Jag tänker mig att smeden Nick hade den som sin smedja.
Det enda vi har kvar från smeden Nick är en smidd spik.



På den hänger vi upp våra skärbrädor...






Senare bodde systrarna Kajsa och Edla i huset. På den tiden tillhörde några ängar även den lilla gården.
De hade en häst, en ko (eller flera?) och några höns om jag förstått saken rätt.
Kanske också en katt...

När systrarna dött såldes huset på auktion och vi fick i vår tur köpa huset av dem som då köpte det.
De hade flyttat till vårt västra grannland och använde huset som sin sommarbostad.
Därför fick det också namnet "Sommarbo"...

Jag tycker om att tänka på vad som skett i vårt hus under dess snart 100 åriga historia. Det kunde säkert berättas många historier härifrån.
Både om smeden och om systrarna.
Deras häst lär ska förresten ha haft en lika krokig rygg som ramen på en "kvinnfolksped".
Om det sen är sant vet jag inte...

Vi har försökt förvandla huset till vårt eget hem.
Framsidan
Både ute och inne.
Det har varit en rolig och intressant tid. Att få vara med och skapa oss ett hem som vi tycker om.
Som blir så som vi vill ha det.
Det fanns inte mycket till trädgård när vi kom hit. Men här fanns syrener till min glädje.
En rönn, några gamla häggar som stormen tagit ner och några stora granar som från början var tänkta att de skulle klippas till en häck.
De hann växa för höga så de klipptes aldrig...
Granarna som skulle bli en häck


Baksidan av vårt hus

För ett år sen skaffade vi oss några hönor. Något som vi ångrar att vi inte gjorde tidigare.
De ger oss både mat och glädje.
I dag har vi sju hönor, en tupp och tre kycklingar.
Några har dött, några har fötts och några har köpts till...


Hönshuset


Jag trivs här i vårt lilla hus ute på prärien och känner mig glad och stolt över att jag får fortsätta bo här där smeden Nick en gång bodde och verkade.
Hoppas jag kan förvalta hans arv på ett bra sätt...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar