söndag 23 april 2017

äntligen vår

så känns det i dag...

Kommande basilika...
Med våren kommer nya tider. Nya möjligheter.
Det gamla lämnar vi bakom oss och ser framåt igen.
Åtminstone jag gör så...

Eftersom det varit en så kall vår har åtminstone jag mest befunnit mig inomhus.
Genom fönstret har jag sett på hur min vän städat och gjort att trädgården kan ta emot värmen som vi tror skall komma.
Inomhus har jag försått lite basilika, grönkål, spenat och tagetes.
Ännu är allt så smått men innan hösten räknar jag med större och finare plantor. Lite skörd hoppas jag också på...

Uteplatsen ser ännu kall och naken ut...










I år drömmer jag om mitt eget trädgårdsland som jag ska ha i den upphöjda bänk som min vän byggde åt mig i höstas.
Han får fortsätta odla morötter, sallat och lök i sin bänk. Och potatis i lastpallar. Det lyckades över förväntan förra året.
Jag kan se framför mig hur mina plantor av grönkål, spenat, rädisor, ärter och bönor växer under min hulda omvårdnad. Jag ser i mitt inre hur jag sköter om, rensar och vattnar och grödorna växer och frodas.
Mitt eget "trädgårdsland"...
Vad som sen händer i verkligheten återstår att se..

Vi har även börjat odla i drivbänken som också byggdes i höstas.
Vi har haft hönsgödsel, mylla och kompost i den hela vintern och när jorden började kännas varm sådde vi lite i den.
Redan nu har sallat, rucola och spenat börjat växa. Det ska bli spännande att se hur länge vi får vänta på skörd.
Ännu lär det ska dröja en tid...

Drivbänken...
Några pelargoner har vi dock inte lyckats övervintra i år. Det brukar ju annars vara "vår grej". Något som hör ihop med oss. Men nu ska vi helt enkelt köpa nya pelargoner.
Det går bra det också... 

Sen får det ju bli odling av tomat och gurkor i växthuset så småningom. Till det köper vi alltid färdiga plantor.
Hallon- och vinbärsbuskar, äpple- och körsbärsträd har vi också på tomten så om bara vädrets makter tillåter det så hoppas vi på en god skörd. Närheten till skogen med lingon och blåbär ska vi inte  heller glömma bort...

Om jag får tycka det själv så har vi lyckats rätt så bra med att försöka hålla oss med egna bär och grönsaker - trots mina hinder! Och ägg får vi från hönsen.
Jag tror att vi kan mycket om vi bara vill och bestämmer oss för det...

Jag vet att inte alla är förunnade att få må så bra som jag gör men jag vill verkligen försöka visa både mig själv och andra att mycket går med ren envishet och Guds nåd.
Med det i tankarna ska jag fortsätta leva...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar