onsdag 25 april 2018

äntligen

säger jag...

Visserligen är det lite blåsig nordanvind och lite småregnigt i dag men vad gör det?!!
Våren är ändå här...
... och jag kan ta mig ut ur huset igen...


När man befinner sig i en situation där man inte själv kan ta sig ut på gården från slutet på november till mitten på april är det helt underbart just nu!
Visserligen är det lite för vått i skogen än men det känns att den tiden kommer.
Tänk att äntligen kunna få rulla ut i världen alldeles själv...







För mig handlar det om frihet.
Frihet att kunna få bestämma lite själv över vart jag vill gå här hemmavid.
Fri från att hela tiden vara beroende av andras hjälp. Att klara av att rulla fram utan att någon behöver skuffa på.
Frihet handlar om så mycket...


Jag tror att varje människa har behov av frihet.
Vi behöver frihet att få känna oss någorlunda självständiga och att vi klarar oss själva.
Den här känslan att jag inte hela tiden är beroende av andras hjälp.
Att jag klarar mig på nåt sätt trots att det är som det är.
Det handlar inte om att varje del av min kropp måste fungera. För jag är inte alls säker på att allt känns bra trots att man kan gå.
Frihet handlar om något annat. Något inifrån.
Jag tror att det för mig handlar om människovärde...

När jag ser att jag har ett värde i mig själv.
Att jag inte är min kropps begränsningar utan en människa som är viktig för min egen skull.
För att jag är jag.
När jag inser att det är så blir jag värdefull också i mina egna ögon.
Att jag är det i Guds ögon fick jag lära mig redan i söndagsskolan.
Men jag måste även se det med mina egna ögon...


Det är svårt att se sitt eget värde. Svårt att acceptera sig själv. Men så blir vi påminda om det hela tiden också.
Så fort vi öppnar en tidning eller datorn eller TVn så skriks det ut:
Gör om dig!
Var inte nöjd med den du är! Du kan få må så mycket bättre!
Inte konstigt att vi får problem...

När jag tränar mig i att acceptera och tycka om mig själv så mår jag bättre.
Blir lyckligare. Känner mig nöjdare.
På alla sätt...

Men det handlar om att dagligen öva sig.
Att dagligen träna mig i att tycka om mig själv och mitt liv. Det som blev mitt liv.
Och inte det som jag tror att det skulle ha kunnat vara i stället.
Jag önskar att jag en dag kommer fram till det som en liten 9 årig flicka en gång sa:
"Jag trivs rätt så bra med mig själv!"
När jag kommer dit har jag kommit långt...

Frihet och människovärde...
... det är dagens funderingar...

Och snart börjar jag cykla igen...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar