fredag 12 juli 2019

Att leva enkelt och sparsamt

Det fick jag lära mig redan som barn...


Jag är född och uppvuxen i en jordbrukarfamilj.
Så här efteråt har jag förstått att det inte alltid var så enkelt rent ekonomiskt.
Någon nöd gick det absolut inte på oss fem barn men vi fick tidigt lära oss att allt inte kunde serveras på en silverbricka. Vi fick också lära oss att arbete och möda hörde till livet.
Även att sorgen och döden var en naturlig del av det.
Då förstod jag det inte men nu efteråt har jag insett hur viktig denna lärdom var...

När jag själv gifte mig och fick barn valde jag att stanna hemma med barnen.
Jag ville själv ta hand om mina barn. Ville inte att samhället skulle få den biten av livet.
Dessutom hade jag fått diagnosen MS redan innan jag fick barnen. Men under väntan på dem och när de var riktigt små var jag så gott som symptomfri.
Så det var med glädje och stolthet jag tog mig an uppgiften att ta hand om de små.
Att det inte är alla förunnat att få göra så är jag mycket medveten om.
Jag valde att vara hemma med barnen när de var små. Något som jag aldrig ångrat.
Senare valde livet åt mig så jag fortsatte vara hemma...


Bröd bakar jag än i dag...

Hur har du klarat det rent ekonomiskt frågade någon en gång.
Ja, för mig har det handlat om att göra så mycket som möjligt själv. Och där är jag glad för det jag lärde mig redan i barndomen.
När barnen var riktigt små använde vi mycket tygblöjor och tvättade i stället för att hela tiden använda engångsartiklar. På det sättet sparades mycket pengar.
Vi kokade all babymat själva. Mycket billigare och barnen tyckte inte ens om köpt babymat.
Jag sydde också kläder till dem när de var små. Jag lärde mig tidigt att baka allt vårt bröd och laga mat som inte blev så dyrt...



Man kan odla grönsaker trots en rullstol...
Senare när vi fick förmånen att köpa vårt eget lilla hem kunde vi också anlägga en trädgård.
En trädgård som först mest bestod av blommor men som numera också innehåller bär, frukt, potatis och grönsaker. De senaste har blivit en allt viktigare del hos oss.
Att odla egna grönsaker är både gott, underbart, ekologiskt och billigt. Trots att de inte räcker till för hela vinterns behov har vi ändå egna grönsaker långt in på hösten.
Vinbär, hallon och rabarber ger både saft och bär att frysa in för vinterns behov. Bär ur egna trädgården men också från den närliggande skogen...



Att ha en trädgård betyder att vi inte reser bort så mycket under sommaren. Den kräver sin skötsel och omvårdnad om vi vill ha den.
Det där med resor har vi inte heller satsat så mycket tid och pengar på. Det är dyrt att resa och kräver både ork och energi.
En utfärdsdag med picknick eller bilfärd några timmar bort kan göra lika mycket för att dämpa reslusten...


I dag sitter jag i rullstol och kan väl inte så mycket tänker en del.
Andra ser att jag vill trotsa livets motgångar och göra det mesta jag kan för att leva vidare i det jag en gång lärde mig.
Jag fortsätter baka mitt dagliga bröd. Där sparar jag mycket pengar.
Och jag fortsätter laga mat som jag trycker är både näringsriktig och billig. Visserligen står min käre make ofta för den biten av livet numera. Mest för att han tycker om att göra det - tror jag.
Vi har slutat använda kött helt och hållet.
Åtminstone jag mår mycket bättre av det och matkassan mår också bättre av det.
Fisk äter vi däremot trots att det är dyr mat.
Vanligt bordsmargarin köper vi inte. Däremot äkta smör som vi rör ut med solros/rybsolja.
500 gr rumsvarmt smör + 2 dl olja rörs ihop med elvispen och får stelna igen i kylskåpet.
Jag lovar att det blir både godare och billigare än andra bordsmargariner. Smör kan man alltid hitta till specialpriser...

Höna med kycklingar...
För en del år sen skaffade vi oss en liten hönsgård och därifrån får vi alla våra ägg.
Hönsen får inte springa fritt i trädgården men har en stor inhägnad där de får göra det.
Så äggen är ekologiska, närproducerade och från nästan frigående hönor.
Någon sa en gång att det blir dyra ägg - men det gör inget. Vi vet ju vad hönsen ätit och äggen smakar därefter.
Dessutom tycker jag det är trevligt med höns. Med dem kan jag prata utan att känna mig dum.
Även om tuppen Bruno är en riktig galning...


Förra hösten skaffade vi oss även solpaneler på taken. Redan nu märker vi hur elräkningarna blir mindre än förr. En investering vi inte ångrar att vi gjorde.
Huset uppvärms mestadels med ved och el. Tex varmvattenberedaren (som går med el) är på endast dagtid för att då få energi direkt från solen.
De flesta maskiner som drar mycket el är ju i användning dagtid så då kommer energin direkt från solen.
Veden ser maken till att det finns hemma. Han är en vedhandlares son och lärde sig hantera ved redan som barn.
Även jag har fått lära mig att den bästa veden har blivit lagrad i två år innan den tas in i huset.
Och veden värmer flera gånger.
Först när man sågar och klyver den. Sen när man bär in den och sist när man eldar med den...

Jag tror att man kan leva enkelt och sparsamt även i dag.
Men det handlar om att lära sig vara nöjd med det man har och inte hela tiden kräva nya upplevelser, nya resor och äventyr.
Det handlar om att tänka efter vad jag köper, var jag köper det och om jag verkligen behöver det.
Jag kanske inte alls måste ha allt det nya och senaste. Jag kanske klarar mig med lite mindre.
Det handlar om att tänka efter och prioritera vad jag gör i livet.
Att leva enkelt och sparsamt handlar om sunt bondförnuft...




Andas in, andas ut, lev livet...





















1 kommentar:

  1. Vad fantastiskt det verkar förutom att ha MS då förstås. Härligt när man får ihop till livets nödtorft, kanske får man försaka en del men den glädjen att laga mat, baka och odla är i sig en rikedom. Att kunna köpa "allt" kanske inte är det mest tillfredsställande för själen. Blev lite dagen av din berättelse, vet inte vad det är men tycker om när människor klarar sig på små medel och verkar ha ett bra liv trots allt. Själv lever jag inte i överflöd, det gör att får uppfinningsrikedomen får utrymme.Lycka till i fortsättningen./ Elsa


    SvaraRadera