onsdag 23 oktober 2019

Hösten

är definitivt här...

Jag tycker det är ganska skönt när hösten kommer.
När vi får ta en paus från trädgården och samtidigt planera för nya tider...

Redan när vi går in i det nya året börjar jag fundera på vad jag ska så. Jag låter fantasin och drömmarna flyga iväg och ser framför mig vad som komma skall.
Senast i mars plockas fröpåsarna fram och jag ser över vad jag har och vad som måste köpas till.
En del frön sås i olika krukor som placeras ut på alla tillgängliga fönsterbräden.  Annat får vänta tills det kan sättas ut i växthuset.
Jag brukar tänka att det som jag vill skörda i slutet på sommaren måste i jorden senast i maj.
Morötter är dock ett undantag.
De ska växa i höstmörkret enligt min allra käraste vän...


De flesta blommor vi har är perenner och kommer upp av sig själva år efter år. Det är så tacksamt med blommor som i princip sköter sig själva. De flesta av våra blommor gör det.
Nästan alla utom dahliorna.
Deras rotknölar måste grävas upp och tas in vid första frosten.
Vi brukar förvara dem i källaren.
Ibland lyckas det riktigt bra med att övervintra dem. Ibland inte alls.
När det inte lyckas finns det alltid nya rotknölar att köpa i butiken...






Grönsaksodlingen lyckades bra i år igen tycker jag.
Att kunna gå ut i trädgården och plocka ihop mat till en måltid är värdefullt.
Så värdefullt att jag gärna stannar hemma hela sommaren och tar hand om mina odlingar.
Och att kunna ta till vara och frysa in en del av skörden känns också värdefullt.
För vad är bättre än att veta att det finns grönkål, spenat och bönor i frysen som jag odlat själv.
Att där också finns bär, äppelmos och rabarbersaft från vår lilla täppa känns mycket bra...

Våra höns fortsätter producera ägg.
Visserligen hade de en lång period när vi inte fick mer än 1 - 2 ägg/dag  men nu har de börjat värpa lite mer igen.
Jag tror våra höns är rätt så lyckliga. De får själva bestämma om de vill vara ute eller inne så länge det inte är allt för kallt.
Hönsen ger oss mat i form av ägg och gödsel till det som vi sen ska odla.
Allt går runt i ett kretslopp hos oss. Matrester komposteras och blir till ny jord. Och jorden ger oss i sin tur ny mat.
Från bord till jord - och från jord till bord...


Jag bakar även mitt eget bröd men så långt som till att odla säden och mala det till mjöl har jag ännu inte kommit.
Till det skulle krävas en mycket större jordyta än vår lilla täppa. Men jag är mycket stolt över att kunna baka mitt bröd själv. Något som jag gjort också i dag.
Och det går så bra att köpa mjöl...





1 kommentar: