tisdag 8 november 2011

livet fortsätter

även om vi tror att det tar slut ibland...

Drömmar kan gå i kras. Oftast blir inte drömmarna så som vi hade hoppats. Allt kan gå i spillror på ett litet huj...

En kvinna visste inte ens om att hon var sjuk. Vid en rutinkontroll hittade doktorn en knöl i hennes bröst. Den visade sig vara elakartad och måste genast opereras.
En annan hittade själv knölen och blev opererad. Båda är friska i dag men livet slogs i spillror på en gång och blev helt annorlunda än de tänkte sig...

En tredje kvinna drabbades av en stroke i rätt så unga år. Livet blev helt förändrat trots att hon till synes klarar sig bra. Så bra man nu kan klara sig med halva sidan förlamad. Livet blev även där helt annorlunda. Så annorlunda att ingenting är som förut...

Själv hade jag hoppats på att få ha ett tredje barn hos mig. Även den drömmen slogs i spillror när jag såg hur nervös barnmorskan blev när hon sökte efter hjärtljuden på babyn i min mage. Då visste jag att vi får inget småsyskon till våra barn...


Min lille, lille son...

Livet tar sig så märkliga svängningar. Ändå är vi satta här för att försöka leva det. Vår uppgift är att leva vårt liv på vårt sätt. Det har vi ansvar för. Ingenting som vi lättvindigt kan skuffa åt sidan.
Ibland tycker jag att vi ger upp allt för lätt. Vi orkar inte kämpa för det som är viktigt. Det som jag tror är att hitta vår lycka i livet just här och just nu.

Det gäller att envist ge sig i kast med sina drömmar och sina mål för att orka vidare...

Drömma tycker jag om att göra vid köksbordet...

4 kommentarer:

  1. Så vackert du skriver. Jag tänkte på lille Nils igår då jag såg vad du skrev om honom i din bok. Så fint att ni själva gjorde det sista för honom, snickrade kistan och sydde sängkläderna. Skulle han ha fyllt 13 nu i december? En gänglig sjundeklassare. Nu vilar han i stället, kanske väntar han på moppekörkort där i himlen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!!
    Lille Nils skulle egentligen ha blivit född först i slutet på april så han skulle antagligen ha gått i sexan nu...

    SvaraRadera