onsdag 18 april 2012

vinter igen?

det kan man ju undra...




Men optimistisk som jag är har jag beslutat mig för att inte låta vädret slå ner mig.
Vädret är egentligen en småsak om vi tänker på allt som händer oss.


Ja förstås är vädret ingen småsak om vi bodde i sydostligare länder med jordbävningar och tsunamin. Eller om vi bodde i USA och fick ta emot alla de kraftiga stormar som kan härja där.
Men nu tänker jag på det väder vi har här hos oss. Jag tycker vi gnäller allt för mycket om vädret är si eller så...

Det finns nog annat som gör allt det kan för att sätta krokben på oss små människor. Saker som vi inte alls förväntat oss av livet men som vi får ta emot ändå.


Bara i dag har jag lyssnat på fyra olika människor med olika livsöden. Alla hade något att berätta om hur annorlunda livet blev än de hade hoppats på. Hur livet inte blev som de tänkt sig men hur de fortsätter kämpa ändå...



Lätt är det inte alla dagar. Det vet vi alla som försöker leva. Men jag tror att vi ändå ska försöka.
Vi måste det för alla deras skull som vi har runt omkring oss...

Ibland kanske det händer att vi blir så trötta på allt att vi "går in i väggen" som det nu för tiden brukar kallas.
Vi orkar helt enkelt inte och blir utbrända. Och det kanske t.o.m. måste få ske. Något måste hända så att vi stannar upp och tänker över vårt liv. Vi måste få en paus från allt.
Kanske från alla måsten...

När och om det händer måste vi tillåta det hända. Men det gör ont. Ibland allt för ont. Det känns som att vi dör. Vi orkar bara inte med mera nu!
Ändå händer det.
Frågan är bara vad vi gör åt fortsättningen? Stannar vi kvar i det svåra och i besvikelsen och missmodet och ibland bitterheten?
Eller reser vi oss upp och försöker komma tillbaka till livet?
Jag tror det är viktigt att vi försöker komma tillbaka. Ingen mår bra av att vi stannar kvar i det svåra. Allra minst vi själva. Mycket beror på hur vi tar hand om det som sker...





Jag vill envist fortsätta tro på livet och framtiden!
Så är det bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar