lördag 11 augusti 2012

lycka

vad är lycka egentligen?

Är hemmet min lycka?
Är det att ha ett bra arbete med bra lön och möjlighet till avancemang på karriärsstegen? Är lycka att ha hus och hem och familj och en underbar trädgård? (Delvis men ändå inte allt.) Eller att ha det så bra ekonomiskt att vi kan resa jorden runt till olika semesterplatser. Eller kunna unna oss glädjen att ha båt eller husbil och få resa och upptäcka nya platser hela tiden.
Är lycka detta att få gå sjukdomsfritt genom livet utan motgångar och svårigheter?

Många gånger tror vi att man är lycklig om allt går en väl livet rakt igenom. Om vi inte behöver möta motgångar och svårigheter så är vi lyckliga.




Åtminstone lyckligt lottade...

Men är detta allt?
Jag tror inte det. Verklig lycka möter vi först när vi hittar den inne i oss själva.
När vi är nöjda med vad vi upptäcker när vi ser oss själva i spegeln och inser att detta är jag. Detta är mitt liv och så här blev det. Den äkta lyckan finns inom oss...



Just nu håller jag på att läsa en bok av en gosse som heter Nick Vujicic. Honom hittar man även på youtube för den som är intresserad.

Röd lycka?
Nick säger att han är lycklig. Han är lycklig för den han är och för de möjligheter som finns inom honom.
När han föddes sa läkarna till föräldrarna att de helst skulle glömma bort att de fått ett barn. Han saknade nämligen både armar och ben!
Men föräldrarna bestämde sig för att gossen skulle få en lycklig barndom. I dag reser Nick världen runt och muntrar upp andra till att våga tro på sig själva och de möjligheter som finns i oss alla.


Lycka?
Rosen gör mig åtminstone lycklig...
Lycka det är det som finns inne i oss. Inte det som är runtomkring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar