onsdag 29 april 2015

vårarbetet

är på gång...
Så gör jag nu också, fast bilden är från förra sommaren...

Det känns som att nu äntligen är våren här. Både ute och inne.
Inte för att det är någon "tid förliden" än - eller hur det nu var det brukar sägas.
Men jag tycker i alla fall om att våren är här...

Nu är det faktiskt roligt att rulla ut på verandan, flytta mig över till moppen, sen ner för rampen och ut i trädgården. Så har det inte känts på en mycket lång tid.
Kanske det är nya tider på gång...

Det grönskar och spirar ute på prärien. Även inne på fönsterbrädan.
Pelargonerna växer långsamt men säkert. Snäll mot dem är jag inte eftersom jag alltid tar bort de första blomknopparna. De ska tuktas för att bli starkare.
Precis som med livet tycks det vara...











Blåsippan blommar och vitsippan likaså.
Även krokusarna och tulpanerna slår ut sina knoppar vilken dag som helst.
I går tvättade min allra käraste växthuset och planterade även några övervintrade  dahliaknölar dit. Snart blir det dags att så tagethes fröna också.
Det är ännu kalla nätter men jag tror de klarar de sig eftersom de inte börjat växa än...



Det som tuktas och utsätts för prövningar
blir starkt
och det som det daltas och "curlas" med klarar sig inte lika bra.
Så tror jag.
Kanske är det så också med oss människor...


Tvättat och klart för nya sådder...




2 kommentarer:

  1. Jag har samma tanke med mina plantor.... de får tåla lite tuffa tag då blir de starkare. :) Jag försöker nog ordna det bra för dem men något daltande orkar jag inte med. Så är det med mina krukväxter inne också, de jag har tål att jag glömmer dem lite ibland! Men härligt är det med våren och att se allt som spirar! Kram

    SvaraRadera
  2. Ja inte ska vi skämma bort dem! De som klarar sig klarar sig...
    precis som med oss!!!

    SvaraRadera