fredag 11 september 2015

ta tillvara

det vi kan...

Det lärde mig min sedan länge döda farmor.
Man ska använda de gåvor man har och göra det man kan och ta tillvara det Gud erbjuder oss i naturen...

Så det är ungefär så jag försöker leva.
Hon var en mycket klok kvinna min farmor. Jag har fått mitt andra namn efter henne.
Anna.
Hon lärde mig att baka mitt dagliga bröd. Det var viktigt för henne.
Utan bröd kände hon sig fattig. Så gör jag också...


Farmor lärde mig också att man aldrig ska gå till skogen utan minst en plastpåse i fickan. Alltid kunde man hitta något att ta med sig hem.
Och hem kom hon med blåbär, hallon, hjortron eller lingon.
För hon gick aldrig till skogen vintertid vad jag minns...



Det var också viktigt att odla så mycket som möjligt i trädgården. Det tyckte farmor och det tycker jag.
Trädgårdslandet genom fönstret i dimma dessutom...
Därför försöker vi också efterfölja det. Kanske är det ändå mest för att bonden i oss säger att vi ska göra det.
För en bonde finns det i oss alla bara vi släpper fram honom. Så har det varit ända sedan människan kom till jorden...




Så i dag ska jag baka mitt bröd. I går kokades det saft och skördades det kryddor.
Buskarna i trädgården är rensade på vinbär och en hel del blåbär har vi plockat hem från skogen.
Ännu finns det grönsaker i trädgårdslandet och i växthuset så det är en ren fröjd att titta ut genom fönstret.
Jag förstår knappast att vara tillräckligt tacksam över att jag kan få uppleva allt detta...
Tomater är en gåva...



Min timjan matta och andra kryddväxter...



2 kommentarer:

  1. Också jag vil baka det dagliga bröd - även om jag reser och flyr och far. Trädgård har jag ju inte längre - men vad fin din är! Och vilken glädje med en sådan skörd! Ta vara! Klok kvinna - Anna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Anna var mycket klok och fast hon dog när jag var bara 9 år minns jag så mycket av vad hon lärde mig...
      Jag kan bara säga att jag älskar min trädgård och allt vad den ger oss! Min familj brukar ibland säga att det är bra att jag är sjuk => annars skulle jag vara allt för pedantisk och noggrann i trädgården!!!
      I dag ska jag ut i den igen för det ser så soligt och inbjudande ut...

      Radera