onsdag 19 december 2018

advent

är vi mitt inne i...

Egentligen börjar den ta slut denna advent för om bara några dagar tänder vi det fjärde ljuset och så är julen här och innan vi riktigt hinner förstå det är allt över...

Förr i tiden hade jag alltid en så stor förväntan på julen.
Jag såg fram emot den med glädje och förväntan en stor del av året.
I dag finns inte den känslan längre.
Antagligen har det mycket att göra med min allt mer stigande ålder.
Och växande förstånd hoppas jag.
Jag behöver inte julen längre som den där lilla bondflickan behövde.
En tid fanns den längtan också här i huset därför att våra barn då var små och levde i samma glädjeförväntan som hos de flesta andra barn.
Men även den tiden är förbi.
Numera har vi en gemensam längtan efter några dagar av lugn och ro här i vårt lilla hem...


Jag tycker det känns så bra att inte behöva stressa och ha en massa "måsten" inför julen längre. Vi har skalat bort det mesta och satsar hellre på gemenskap än på annat.
Vi vill inte ha en massa prylar och tingel-tangel längre...




Men det finns två saker som jag inte vill vara utan.
Jag vill ha en riktig julgran som doftar barr och skog och jag vill baka pepparkakor.
Det senare har jag gjort i dag och granen kommer på lördag...





Och så vill jag tända ljus i ljuskronan i köks taket...

Det finns så mycket annat som är viktigare än att köpa, köpa och köpa saker åt varandra och oss själva inför julen.
Jag tycker vi ska ge presenter när vi tror att någon behöver det.
Oberoende av vilken tid på året det är.
Och så tycker jag vi ska tänka mera på varandra och bry oss mera om andra än oss själva.
Så tycker jag...







Advent är mörker och kyla.
På jorden är krig och kallt.
Man drömmer om fred och om vänskap,
men bråkar och slåss överallt.

Advent är mörker och kyla. 
Vi tänder ett ljus och ber:
Förbarma dig Gud över jorden,
all nöd, all förtvivlan du ser.

Advent är väntan på Kristus:
Kom Herre, kom hit i tid.
Och lär oss ta hand om varandra
och leva tillsammans i frid.


morningstar
Text av Margareta Melin 1969.
Musik av Lars-åke Lundberg 1970. 




Och med det vill jag önska alla
EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar