fredag 9 oktober 2020

strömlöst

 har vi haft i tre timmar i dag...


Alltså tre hela timmar utan el!

Jag fick många nya upptäckter under de timmarna.

Lampan i duschen fungerade inte. Inte heller fläkten som drar ut det fuktiga där. Vattnet rann svagare än vanligt. När jag skulle blåsa håret torrt efteråt fungerade inte hårtorken.

Men det gick att duscha...


Efteråt skulle jag läsa tidningen på nätet men det gick naturligtvis inte heller. Nätet fungerade inte och därför kunde jag inte ta del av den senaste halvtimmens händelser på Facebook. Inte heller fick jag nya uppgraderingar på Instagram. Och TV gick det förstås inte att titta på.

I köket var kyl- och frys tysta, ugnen gick inte att sätta på och kaffekokaren stod obönhörligt tyst. Ingenting blev riktigt som jag tänkt mig...


Men tänk så mycket lärdom det är att få ta del av tre timmar utan el.

Vi här i vår del av världen lider absolut ingen nöd fast vi är utan el några timmar. Vi har ju allt vi behöver och mer därtill. 

Men ändå visade dessa timmar mig hur beroende vi gjort oss av elenergin. Hur beroende jag är. Allt vi rör oss med och använder oss av går inte att använda om inte elen är påkopplad. Vi är totalt beroende av elenergin...


Hur är det inte då för de många i vår värld som aldrig får tillgång till el? Alla de som drabbats på olika sätt av krig och naturkatastrofer och som inte har möjlighet att använda sig av denna gåva. Vi borde tänka efter mera hur vi använder denna energi. På vilket sätt den framställs och vad vi använder den till.

Jag tror ju på att använda mera solenergi. 
Andra tror på vindkraft. 
Att kol- och kärnkraft är fel tycker de flesta av oss. 
Men hur ska vi då göra för att det ska bli bra? 
För att vår värld ska må bättre?

Jag vet inte...





Det enda jag vet är att vi var och en måste tänka på hur vi själva gör. Hur vi lever. 

I vårt hushåll har vi satsat på solenergi. 

Vi har även vedspis i köket så vi kan värma både hus, vatten och koka mat på den. Så även kaffestunden är tryggad. Vi har också ett litet torrdass ute på gården så allt skulle fungera om vi tvingades vara utan el någon längre tid. Det största problemet skulle vara att hålla frysen kall där alla bär, grönsaker och äppelmos finns...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar