söndag 4 november 2012

alkoholproblem

har vi diskuterat i dag på morgonkaffet...

Tänk så olika två eller flera liv kan vara!
En del har problem. Andra klarar sig utan ett helt liv.
Ingen ska anklagas för att det blir som det blir men lite ansvar har ju människan själv ändå. Det värsta är väl när barnen kommer i kläm...

Vi funderade på varför det blir som det blir. Svårt att veta.
Kanske har vi olika utgångspunkter i livet. Kanske olika erfarenheter senare.
Det viktigaste kom vi fram till är att inte döma och anklaga. Försöka förstå. Försöka vara delaktig.
Men ibland är också det svårt...

Jag själv har skonats från dessa problem hela mitt liv men jag inser att det finns andra upplevelser också. Och jag mår bara bra av att försöka tänka mig in i andras situationer.
Men det jag har svårt att förstå är när barnen kommer i kläm. När de måste lida på grund av den vuxnes oförstånd.
Ett barn är ju oskyldigt...

Tänk så djupsinnad man kan bli vid frukostkaffet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar