torsdag 31 januari 2013

har inte tid

får vi ofta höra...

Jag har funderat på det där.
Det är ju ett vår vår tids problem detta med tidsbrist. Även i korsord förekommer det ofta. Frågan står där t.ex "Vad saknas mest?"
TID är det givna svaret när det är tre bokstäver som ska ifyllas. Ibland är det faktiskt mat eller ris, men oftast är det tid det handlar om...

Enligt min mening är tidsbrist ett I-lands problem. Det finns många sådana.

T.ex. att skönhets operera sig eller att laser operera ögonen så att vi slipper ha glasögon. Jag tycker såna saker känns främmande och skrämmande.
Men nu var det detta med tiden...

Alla människor har vi 24 timmar i dygnet till vårt förfogande. Frågan är då hur vi förfogar dem. Jag måste ju genast medge att jag som sjukpensionär säkert har flera lediga timmar än många andra. Men flera timmar än vad andra har vidhåller jag dock att jag INTE har!
Det handlar om hur vi prioriterar...



Jag förstår att om man yrkesjobbar och är hemifrån 9 timmar varje dag så känns tiden säkert allt för kort. Men samtidigt handlar det ju då också om att prioritera. Vad lägger vi vår tid på? Vad gör vi? Vart tar tiden vägen?
Finns det saker vi kan lämna bort för att göra något annat i stället?

För att ge något förslag till hur man kunde ändra så kanske det kunde gå att promenera, springa eller cykla (vintertid?) till jobbet. Då behövdes inget träningspass när man kommer hem. Och alla de där kurserna som vi bara "måste" delta i. Måste vi verkligen det?
Vad beror det på att vi inte har tid? Det är min fråga i dag...






Jag blev så stolt här om dagen när sonen sa
"en sak har du lärt mig mamma som är bra
och det är
att det gör inget fast man har lite tråkigt ibland!"
Vi kanske behöver koppla ner lite och träna på att bara vara och ha det lite tråkigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar