tisdag 15 oktober 2013

uppskattning


handlar dagens text om...

Vi kan uppskatta olika saker på olika sätt. Just i dag uppskattar jag mycket starkt den form av sjuk- och hälsovård som vårt land erbjuder oss.
Jag har just fått välbehövlig massage för mina trötta lemmar. Det gör att jag känner mig mjukare i kroppen en stund och tycker det just nu känns lättare att leva. 
Att styvheten och stelheten är tillbaka i morgon är sen en annan sak. Det hör liksom till min sjukdomsbild att det ska vara så...

Sen uppskattar jag min familj och mitt hem väldigt mycket också. Utan min familj skulle jag inte vara den jag är. 
Och utan mitt hem skulle jag känna mig vilsen i världen...

Jag uppskattar även att jag råkar vara född i den del av världen där mat på bordet är nästan en självklarhet. 
Likaså detta att ha kläder att sätta på kroppen.
Nu vet jag tyvärr också att detta inte är någon självklarhet för alla. Inte ens i vårt land. 
Så därför håller jag just nu på och stickar sockor och halsdukar åt såna som behöver det och inte har tillgång till dem på samma sätt som jag. 
Och de människorna finns här i vår närhet...

Uppskattning leder för mig till tacksamhet.
Det får mig att inse hur mycket jag har att vara tacksam för...

Trots att jag klagar över mina krämpor och tycker att livet är orättvist osv har jag det så oerhört bra!
Just nu tex har jag inga som helst förväntningar på mig utan jag får ta dagen som den kommer till mig. Jag behöver varken kämpa eller anstränga mig utan jag får bara vara. 
Kan man ha det bättre än så? 
Det fyller åtminstone mig med tacksamhet...

Tacksamhet över livet som gett mig så mycket. Tacksamhet över glädjen att få sitta inne i ett varmt hus och se allt det vackra som finns på andra sidan fönstret.
Tacksamhet över att jag har mat att äta just nu och ytterligare mat att tillreda tills de övriga i familjen kommer hem.
Detta är ingen självklarhet för stora delar av mänskligheten.
Jag har så mycket att vara tacksam över när jag ärligt tänker efter...

Tyvärr gör jag det allt för sällan...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar