lördag 7 december 2013

bakar i dag

äntligen är jag hemma och får göra det jag helst vill...
Dagens frukostbullar...

Jag får baka mitt eget bröd.
Det är något som jag tycker om och klarar av att göra...

Jag tycker om att blanda ihop jäst med olika ingredienser och får röra ihop dem till en deg.
Sen sitter jag och löser korsord, lyssnar på radion, sitter vid datorn eller vad som nu faller mig in medan degen jäser till den dubbla storleken. Efter det är det dags att baka ut degen. Det är den roligaste biten...

Tänk att få ta upp en färdigjäst degklump i händerna och forma den till bullar, limpor, runda hålbröd eller vad det är tänkt att det ska bli.
Då mår jag gott!

I dag blev det först mina frukostbullar och sen tre batonger eller baguetter om vi vill kalla dem för det.
Jag har skaffat mig en riktig batongplåt och det ångrar jag inte. Den är en verklig tillgång när dylika bröd bakas.
Inget bakplåtspapper eller smörjning av plåten behövs. Det är bara att forma degen till en avlång batong och sätta i den runda formen och låta den jäsa klart.
Blir nästan som köpta...
Mina batonger...

Att själv få baka mitt eget bröd har blivit som ett måste för mig. Det är något som jag inte gärna lämnar bort.
Jag behöver den delen i mitt liv för att få känna - just det - att jag lever!
När jag ser att det är liv i degen och den jäser och växer - ja då är det precis som om livet i mig också växer. Jag känner hur nånting långt inifrån kommer fram och livet tar över.
Kanske är det fråga om något från vårt ursprung som gör att det känns så.
Jag vet inte vad det är men viktigt är det...



Det börjar redan på våren när jag ser hur bönderna gör allt för att mjuka upp jorden som sedan harvas och sås. Sen börjar gräset växa och så småningom utvecklas det till långa strån med sädesax på för att senare på hösten tröskas.
Sädeskornen förs till stora kvarnar som mal den till mjöl och vi får sen köpa mjölet i butiken.
Det är en otroligt lång process som pågår innan jag får mitt mjöl på köksbordet. Jag tror inte att jag själv förstår hur viktig denna process är...

Egentligen borde jag vara mera tacksam över att jag får leva och bo mitt ute på prärien och får följa med och se hur bönderna arbetar. Då kanske tacksamheten över att kunna få köpa mig mjöl i butiken också skulle bli starkare. Och när jag blandar ihop en deg till ett bröd skulle tacksamheten bli ännu större.
Åtminstone borde det vara så...

Det dagliga brödet är runda hålkakor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar