onsdag 8 januari 2014

provning pågår

just nu...

Jag har länge funderat på detta med att baka med surdegsgrund. Jag som bakar så mycket vill prova något nytt ibland.
Det har verkat så invecklat tycker jag men tänkte att det måste ju gå att prova.
Jag fick recept på en enkel surdegsgrund och startade upp den. Tålamod fick jag söka efter långt inne i mig för det verkade ta tid.
Men faktum är att det var värt att vänta på...

Mina första bröd blev ganska så kompakta.
Jag satte mycket råg i dem och därför blev det rågbröd. Lite syrlig smak också men som som sagt kompakta. Fast det verkar som att de också blir uppätna.
Mitt andra försök jäste inte alls.
Där satte jag ingen jäst alls i degen. Troligtvis var det orsak till det dåliga jäsningsresultatet.
Mitt tredje försök gjordes i går.
Jag tog fram surdegsgrunden på förmiddagen. Använde 1 dl till 6 dl vatten. Lät det stå fram till eftermiddagen när jag satte i 1/4 dels bit jäst och vetemjöl till lagom konsistens. Sen fick degen jäsa en duktig timme.
Resultatet blev ett gott, lite segt bröd med hård yta. Precis som jag hade hoppats på...



Jag kommer säkert att fortsätta baka med surdegsgrund. När man googlar på recept finns hur många sorter som helst att baka.
Men det är klart
- inte kan jag lämna bort vårt dagliga rågblandbröd som jag brukar baka...





Förresten, i fredags hörde jag att det finns ett surdegshotell i Stockholm.
Ett ställe där man kan lämna in sin surdeg för ompyssling medan man själv är ute och reser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar