tisdag 20 maj 2014

vårstormen

Häggen som en gång var stor och grann...
förstörde en hel del...

Det är faktiskt första gången jag varit med om något liknande.
Men så hade vi  + 28 ° i skuggan också.
Inte alls konstigt att det slutade med åska och dunder och brak och stormar och rejält med regn.
Det senaste var faktiskt riktigt skönt och befriande...

Men stormen som började redan på lördagen ställde till med en hel del hos oss.
Våra gamla kära häggar fick ge vika och klarade inte längre av att leva. Den första knarrade och knakade när mannen och jag var ute på en trädgårdsrunda på lördagen. Plötsligt blev sprickan 2 cm bredare medan vi såg på.
Trädet var på väg rakt mot huset...
Blommorna hann inte slå ut...

Vår snälle granne kom med traktorn och hjälpte till så att trädet kunde fällas i rätt riktning. Värre var det med det träd som stormen fällde i går.
Där hann traktorn inte riktigt med och min bänk full med liljekonvaljer fick rejält med stryk. Nå, om inte förr så kommer de väl att resa sig om ett år igen...

Mina liljekonvaljer...




Just nu ser vår bakgård ut som "förödelsens styggelse"
men som väl är har även min man smittats av  trädgårdsglädjen. Han säger att vi planterar nya träd i stället...

Tyvärr går det dock inte att ersätta häggarna som närmade sig sina 100 år.
Så gamla träd lär vi inte ska få uppleva på vår gård mera...









Men det finns faktiskt
liv som spirar utomhus.
De gläder mig mitt i bedrövelsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar