måndag 30 juni 2014

sommartider

har vi...

Oberoende av om det är varmt eller ej.
Vedspisen i köket värmer skönt...
Lite kallt har vi haft men se jag tror att värmen återvänder än! Och vad är väl lite kyla när vi har kläder att sätta på kroppen, mat att äta, hus att bo i och kan elda både ute och inne...

Eldar vi ute ger det också värme...










Ibland blir jag så trött på allt klagande.
Vi människobarn klagar ju på allt. Och då menar jag ALLT.
Är det inte vädret så är det våra krämpor eller nåt annat som är fel. Vi pratar hela tiden om OM.
Om det bara vore annorlunda. Om vi bara hade det eller det. Om vi i stället fick råd att göra si eller så.
Vi är inte nöjda med hur vi har det...

När jag i går såg en fotbollsmatch i TV där Mexico var inblandade kunde jag inte låta bli att högljutt protestera inför mannen min. "Var det inte Mexico de just pratade om på nyheterna? Där barn ,måste fly bort ifrån sina hem för att slippa utsättas för allt elände?!? Där barn tvingas fly till USA för att eventuellt få det bättre..."

Utelämnade små...
Ja det var inte bara Mexico inblandat. Det var andra länder i Sydamerika också. Men ändå.
Här sitter jag och gottar mig i en fotbollsmatch där läktarna är fullsatta med människor från dessa länder. De skriker och buar och överröstar varandra.
De har haft råd att betala resa till Brasilien och höga biljetter för att få se dessa matcher...

... medan barn tvingas fly från sina hem och föräldrar för att överleva.
Hur orättvist är inte livet fördelat?
Jag menar fortfarande att det gnäll vi har och framför är små och ska klassas i I-landsproblem i jämförelse med hur dessa barn har det...

Fotboll för de rika?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar