tisdag 19 augusti 2014

sensommar

har vi nu...

Det tycker jag är skönt.
Visserligen har vi fått ha en rejäl sommar med sol och värme. Även med mycket åska, blixtar och dunder och regn, regn och åter regn.
Värmen var veckovis så stark att jag mestadels låg helt utslagen under fläkten och flämtade.
Och läste böcker.
Böcker som för min del oftast handlar om dramatik, spännande mordutredningar, polisjakter och intriger av olika slag...

Äntligen orkar jag baka mitt dagliga bröd...
En ordentlig rötmånad har vi också hunnit ha men den verkar vara på avtagande nu. Det märker jag främst genom att brödet jäser igen.
Jag har förvisso inte orkat baka bröd i denna värme men vet av erfarenhet att brödbakning och rötmånad inte går ihop.
Nu bakar jag igen.
Ett tecken på att livet återvänder och att hösten närmar sig...


Hösten närmar sig när rudbeckiorna tittar in genom fönstret





Neristan ger äpplen i år...











Sommaren har för övrigt bestått av vila, glädje, ogräsrensning, semestervänner, Jakobs Dagar, besök till havet, bärplockning, konferens, musikfestival, släktträff och semestertripp för min del.
Med andra ord allt vad en sommar ska innehålla...
Nagu skärgård...

Mannen i mitt liv har fortfarande semester.
För en gångs skull har han lyckats få semestern att hållas i en enda lång ledighet.
Hela fem veckor.  Det känns ganska så lyxigt och senast i förra veckan var vi på en liten semesterresa...

Korpo kyrka från slutet på 1200-talet...










Bananer i Botaniska trädgården i Åbo...










Kaktus modell större...

























De unga har återvänt till sina studier.
Eller, dottern fortsätter med sin utbildning till interiörsassistent och sonen påbörjade en ny utbildning. Denna gången satsar han på sitt favorit intresse. Nämligen musik.
Jag tycker det är bra att unga i dag får studera det de är intresserade av. De måste inte stanna med en utbildning utan får lära sig olika saker och får sen se vad de vill göra.
I dag har vi möjligheter att mera följa det vi vill göra. Förr gjordes det som vi utbildade oss till och det fortsatte vi med oberoende av om vi ville eller inte...

Nu kan jag inte påstå att jag själv stannade i min första utbildning.
En gång för länge sen utbildade jag mig till hemvårdare. Det arbetet hade jag i knappt två år. Det kändes inte rätt för mig att göra något jag egentligen inte ville.
Så jag förstår de unga mycket bra...

Ja och så glömde jag berätta att jag till slut lyckades med att nå mitt cykelmål för denna sommar.
En tur till närliggande sjö som för mig blev att veva duktiga 16 km. En tur som gav mig både lyckokänsla och allt vad där till hör...

Jag och min cykel...


Trots att en del av sommaren kändes för varm för mig har jag haft en bra sommar. Jag är glad att jag får bo i mitt lilla hus och mår bra här.
Alla är inte förunnade denna lycka och skulle säkert göra vad som helst för att få ha det så bra som vi har det.
Jag kan tyvärr inte förstå mig på alla oss som klagar på än det ena och än det andra.
Vi har ju i alla fall fred och trygghet, mat och vatten i överflöd.
Så varför klaga?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar