måndag 1 september 2014

hösten är här

det märks på alla sätt...
Rugosa ros...

Främst på att vardagen har återvänt.
Nu har var och en i familjen återvänt till sina vardagssysslor. Jag är här hemma och får börja fundera ut vad mina vardagssysslor är.
Brödbakning är ett av mina intressen. Det vet alla som tar del av mina funderingar.
Men inte kan jag ju baka bröd varje dag. Trots att vi äter mycket bröd i familjen.
Vad ska man annars äta?
Jag vet inte. Bröd är något av det viktigaste som finns.
Åtminstone för mig...

Äpplen har vi...
Det finns också äppel och rönnbär i mängder. De kommer att förvandlas till mos och gelé´.
Mest äppelmos förstås. Det är så gott på morgongröten...

Det där med rönnbärsgele´vill dottern prova på.
Hon minns ännu när hon gick i förskolan. De hade vandrat en dag i skogen runtomkring skolan och funderat på vad man kunde använda olika bär till.
"Rönnbär då?" hade fröken undrat. "Ja min mamma hon kokar gelé´av dem!" hade dottern triumferande sagt. Det slutade med att jag som då ännu var i min krafts dagar (som det visst heter) var en dag i förskolan och kokade rönnbärsgele´med barnen...

Tilläggas bör att jag kokat rönnbärsgele´en gång tidigare...

Rosa rugos...











Eftersom vi har en hel del Rugosa rosor här hemma så får vi också mycket nypon. De kommer jag också att försöka ta till vara.
Basilika, timjan, oregano, gräslök till frysen...
Torkat nypon har jag aldrig provat. Men varför inte nu?! Undrar hur man gör? Har någon tips så tas de emot med tacksamhet.
Annars kokar jag soppa av dem så länge det går. Mos borde det ju också gå att göra och frysa in.
Om jag orkar förstås...

Persiljan hamnade också i frysen...







Dahliorna är som allra vackrast nu...

Nej nu ska jag ut.
Sen blir det väl lite brödbakning...

1 kommentar:

  1. Härliga höst bilder. Rönnbärs gele är gott :) Mys o må :) Kramar från mumsen

    SvaraRadera