måndag 31 augusti 2015

hemma på vår gård

händer det oftast något...

Antingen ute eller inne.
I dag är min allra käraste ute och gallrar bland vinbärsbuskarna. Det blev ett nödvändigt måste detta år när gamla grenar ville ta över och mossan började växa på dem.
Han tycker om trädgårdsarbete, min käraste.
Tur för mig som inte längre klarar av att göra det jag vill i trädgården.
Men rensa ogräs kan jag fortfarande...

Annars brukar mannen min säga att "det bor en bonde i oss alla!"
Det är något jag verkligen tror på.
Att få sätta ner små frön och lökar och sen om några månader få skörda grönsaker och vackra blommor är något som verkligen fyller vardagen med glädje. Och att få plocka bär från de egna buskarna är härligt. För att inte tala om jordgubbarna.
Det är en rikedom som inte är alla förunnat...


Visst!
Det går hur bra som helst att köpa allt detta men nog är det en extra glädje när man får hämta det ur sin egen trädgård.
Vi prövade med att ha potatis i pallkragar detta år och kommer att fortsätta med det. Nästa år blir det ännu flera pallkragar. För den egenodlade potatisen smakar trots allt lite godare.
Och jag har fått löfte om en alldeles egen upphöjd pallkrage att odla grönsaker i. Så att det ska bli bekvämare att sitta och sköta den...



Detta år har vi även stoltserat med egna ägg och även små kycklingar - som faktiskt ser ut att kunna börja producera mera ägg om allt går väl.








Några äpplen får vi dock inte i år. Orsaken lär ska vara rönnbärsmalslarvernas framfart.
Enbart några sommaräpplen av trädet Huvitus.
De är faktiskt riktigt söta och goda...


Jag trodde att vi skulle få riklig skörd av både Saskatoonbären och körsbären. Jag såg riktigt fram emot att få skörda dem.
Men det tyckte trastarna visst också...









Jag tycker det är en förmån att få bo här ute på prärien.
Något jag inte skulle vilja byta bort...


Och i dag bakar jag vårt dagliga bröd...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar