måndag 30 november 2015

rätt eller fel

undrar jag om det är...

Jag tänker då på hur vi lägger ner stora pengar på att åka runt världen till alla möjliga semesterorter bara för vår egen skull och för att om möjligt få avkoppling och vila...

Jag vet inte om jag tycker det känns rätt i dag när nästan halva jordens befolkning svälter. Eller är på flykt från just dessa trakter som vi åker till.
Och ännu mindre när jag tänker på vad alla dessa flygplan förorsakar med tanke på miljön.
Vad som är rätt eller fel i dessa frågor vet jag verkligen inte...

Jag hörde om någon som åker till Thailand för att fira en annorlunda jul. Visst, om det känns rätt för den personen så varför inte?
Vi ska göra det som vi tycker är bäst för oss.
Så är ju hela vårt samhälle här i nord uppbyggt. Följ dina känslor. Gör det du känner för.
Gör inte det som tar emot. Det som inte är din uppgift osv...

Jag är verkligen inte ute efter att lägga skuldkänslor på någon.
Uppfattas jag så uppfattas jag fel!
Men jag funderar själv på dessa frågor. Vad är rätt och vad är fel?

Ibland tycker jag att vi lever ett så egoistiskt liv.
Bara jag har det bra så är det bra. Jag måste få unna mig saker ibland.
Jag har rätt att få ge något till mig själv för att orka med livet...

Men alla har inte det.
Det är klart,
bara för det ska väl inte jag behöva missunna mig något om jag har möjlighet till det.
Det är ju ändå inte mitt fel att världen ser ut som den gör.
Jag bara undrar och funderar...

Läste om en bloggare som mår så dåligt i dag för allas bilder om pyssel och bakande nu inför julen. Hon kände sig dålig för att hon inte orkade vara lika effektiv och duktig. Hon ville skrika ut att hon ville bli lämnad i fred och inte behöva påminnas om andras duktighet.
Då undrar jag:
Vad är det som händer?

Kanske jag också bidrar till någons känslotillstånd just nu?
Kan vi inte lära oss att bara vara och vara lyckliga? Måste vi resa över halva jorden för att komma bort från allt inför julen? För att fira en annorlunda jul?





Jag vill fira en annorlunda jul genom att vara hemma i min lilla stuga, baka det jag vill och tycker om - inte mera, pyssla och pynta det jag vill - men inte mera än det, och inte satsa på julklappar utan på människor och gemenskap.
Det är en annorlunda jul för mig...

Hur är det för dig?


2 kommentarer:

  1. Jeg bliver inspireret af at se dig bage, pynte og hygge - og være i kirken! Af og til kan det vække en længsel efter mere ro i tilværelsen. Tak fordi du deler!

    SvaraRadera
  2. Tack själv!
    Jag gör det jag märker att jag mår bäst av. Försöker undvika platser där jag blir negativt påverkad vilket inte alls är så lätt!! Men hemma i mitt lilla hus mår jag bra - och i kyrkan...
    Alltså är det de platser jag finns mest i...
    Jag önskar dig allt gott i denna tid! Läste om ert engagemang för de som är på sidan om och blev mycket inspirerad av det.

    SvaraRadera