torsdag 26 november 2015

vanor och rutiner

har jag gott om...

Jag tycker om att ha det ordnat i mitt liv. Det behöver jag med tanke på all oro som finns i vår värld just nu.
Så det betyder att jag har mina invanda vanor och rutiner hela veckan lång. Eller kort.
Ett veckoprogram alltså...

Måndagar är mannen i mitt liv oftast ledig.
Då gör vi sånt som vi tycker att vi behöver göra här hemma. Eller så åker vi iväg på en helt oplanerad dagsutfärd med bilen.
På kvällen besöker vi gymmet. Det har blivit så att det liksom hör till. Han och jag tillsammans.
Jag hoppas det fortsätter länge så...

Tisdagar får jag massage för mina trötta lemmar.
Jag åker taxi till mottagningen och sena hem igen. Efter det är jag så lagom slö att jag gör nästan ingenting...

Onsdagar har blivit min dag i vår församlings kyrka tillsammans med mannen min och hans kolleger.
De dagarna känns så värdefulla för mig. Då får jag träffa  folk från olika samhällsklasser och från olika länder.
Alltså en dag jag inte vill vara utan...

På torsdagar har jag ledigt.
Då sätter jag igång mitt lilla hembageri. Oftast blir det bröd och kanske någon kaka eller småbröd. Så blir det i dag också.
Ledig tycker kanske någon?
Ja, för mig är det att vara ledig. När jag får göra det jag tycker om att göra.
Och det är att få knåda en deg och sätta händerna i den och få känna att jag åstadkommer något som är viktigt för hela familjen.
Vårt dagliga bröd...










På fredagar blir det igen en taxi färd. Denna gång till gymmet.
Ett ställe som blivit ack så viktigt för mig. Där jag kan få töja och röra på min kropp nästan helt utan hinder.
Jag tackar Gud för att såna ställen har uppfunnits...

Och eftersom jag är gift med en pastor innebär veckosluten oftast att vi tillbringar dem i församlingens regi...

Varför berättar jag då allt detta?
Kanske för att visa på att vi är vanemänniskor som tycker om att ha ordning och reda i våra liv.
Och som även behöver det...


Så gör ju även hönsen.
Hönan Viola hon gav oss 5 ägg/vecka under en lång tid i höst. Hon låg där dag efter dag i värpredet och tryckte på ägget.
Vi tyckte inte som hon att hon skulle få ligga och ruva nu inför vintern så äggen plockades bort varje kväll.
I går tröttnade hon tydligen på oss och våra vanor.
Hon förflyttade sig längst upp på sittpinnen där hon inte suttit tidigare...

Ja nu vet ni alla mitt veckoschema!
Vad är ditt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar