torsdag 9 juni 2016

Salomo

var en vis man...

En kung som levde och dog redan ca 930 år f. Kr.  Han var så klok och förståndig att folk reste långa vägar för att rådfråga honom om olika saker de funderade på.
Vi kan läsa om honom i Bibeln om vi vill...

Nu har vi också haft besök av en Salomo. Men vi behövde inte åka nånstans för att träffa honom.
Nej, han kom till oss.
Eller hen eller vad det nu ska kallas när det gäller en stormvind...






Den härjar fortfarande.
Sällan har vi väl sett en sådan storm i början på sommaren.
Men nån gång ska väl det ske.
Nästan så jag känner mig lite liten inför dess krafter...


Men detta är ju ingenting jämfört med  hur det kan vara när det stormar på riktigt.
Som på Haiti eller Filippinerna eller var det sen sker på olika håll runt om i vår värld.
Jag tänker då på alla dessa som mister sina hus och hem.
Allt översvämmat av vatten och skräp...

De som inte har nånstans att ta vägen efteråt. Som varken får mat eller vatten för allting blir förorenat och farligt att få i sig.
Alla de som mister sina hem eller sina närmaste i stormar och regn...

Att jag insåg att elströmmen var borta några timmar i natt är ingenting jämfört med hur det kunde vara. Eller att jag bekymrar mig över hur min fina trädgård ser ut efter detta.
Den lär ska komma igen.
Jag sitter här i mitt snart 100 år gamla stabila, trygga hus och känner mig ganska säker på att ingen större olycka kommer att hända mig här.
Trots allt har jag det så otroligt bra...

Än en gång påminns jag om hur mycket jag har att vara tacksam för.
Hur bra jag har det.
Salomo borde hälsa på oftare för att jag ska påminnas om det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar