lördag 27 april 2019

våren är här

För potatisodling...

på riktigt...

Våren inte bara närmar sig. 
Nu är den här...

Det betyder förberedning för att kunna plantera potatis och grönsaker i pallkragarna.
Det betyder städning i trädgården (som vi aldrig gör på hösten).
Det betyder spirande knoppar på häggarna och mössöron på björkarna ute på gården. Syrenerna visar redan sina bladbörjan och det  grönskar här och där.
Varje dag tar jag min trädgårdsrunda och förundras över det som skett sen gårdagen.
Våren är undrens och glädjens tid...





Drömmer...
Och det är som om livet inom mig vaknar upp på nytt igen och jag får ny kraft att leva.
Efter den långa tunga vintern får jag nytt hopp igen.
Ett hopp om att livet inte är förgäves utan värt den långa väntan och det tunga mörkret som var då.
Nu väntar nya tider och mörkret inombords måste ge vika för ljuset som tränger sig på.
Jag älskar den här tiden på året när jag får drömma mig bort in i framtiden...

Ännu har jag inte varit ut på vårens första cykeltur.
Men den kommer förhoppningsvis snart.
Cykla vill jag också göra.
Men just nu handlar allt om planering och drömmar om grönsaksodling i trädgården.
Mitt mål är att i slutet på sommaren kunna äta enbart egenodlad mat.
Auberginer...
Mat som jag odlat och bröd som jag bakat + ägg från våra höns.
Det ger mig livsglädje.
Och det känns bra att få ha det så...

Hallon och dill...





Förra året var skörden fin...







I år har jag tänkt utöka min odling med rödbetor.
Rödbetor har jag aldrig odlat förr.
Men jag tänkte att jag skulle få stora och saftiga och fina rödbetor som vi kommer att göra mycket god mat av.
Hur det sen blir återstår att se.
Just nu växer det mesta ännu inomhus i krukor.
Trängsel på fönsterbrädorna kan man säga att det är. Tomat, aubergine, paprika, basilika, timjan, oregano och squash. Gurka ska sås i helgen.
Ännu är det för tidigt att plantera ut allt. Ännu måste jag drömma och fantisera.
Men om två månader borde det se annorlunda ut...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar