torsdag 11 september 2014

förkylt

var det här...

Fast inte ska jag väl klaga för det.
Det finns alltid de som har det värre! Vad är väl en ynka förkylning jämfört med alla världens problem?
Men visst är det irriterande när näsan rinner så fort jag böjer huvudet framåt...

Och jag som mått så bra den senaste tiden. Nästan för bra för att vara sant!
Kanske därför jag behövde påminnas om att livet inte är så enkelt att leva. Att livet ska vara fullt av obehagliga överraskningar med jämna mellanrum...

Förresten.
Vad är obehagligt i livet?
Sånt som jag inte tycker om? Sånt som jag inte vill vara med om? Sånt som jag helst skulle slippa vara med om i mitt liv?
Mycket är obehagligt, ja visst...

Ändå handlar det mesta om min inställning till det jag möter.
Jag, jag, jag...

Alltid detta jag!
Jag undrar om inte jag och andra på denna del av jordklotet är experter på att kretsa kring oss själva? Allt handlar ju om mig och mitt. Andra vill jag helst slippa tänka på.
 "Var och en har nog med sitt" brukar vi säga...

Det är förvisso sant också, men inte skulle jag må sämre av att tänka lite mera på andra.
Jag tror att jag rent av skulle må bra av att tänka mig in i hur andra har det.
Hur det skulle vara att tvingas lämna allt och fly till andra sidan jorden för att överleva. Eller hur det skulle vara att skicka iväg mina barn för att de skulle slippa undan krig och våld.
Ibland undrar jag om jag ens förstår hur bra jag har det...

Jag pratade med en liten flicka för några dar sen. Hon hade i sommar tillsammans med sin familj besökt släkten långt österut.
Jag frågade om hon skulle vilja bo där. "Jaa" sa hon genast. "Där har jag min familj, men det är bättre att bo i Finland..."
Och jag som inte ens besöker min gamla mor som inte alls bor så långt bort...

Jag kan inte komma ifrån det att vi lever i ett egoistiskt samhälle.
Ett samhälle som är uppbyggt kring detta "jag".
Kring detta att just jag ska få ha det bra.
Jag ska ha tillgång till allt som jag tror mig behöva.
Också till sånt som jag klarar mig hur bra som helst utan...

Jag insåg just att nässpray är riktigt bra att ha...


Slutar med ett trevligt kort jag fick av mannen min en dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar