onsdag 13 juni 2018

torrt men vackert

har vi nu...

Men för oss med bara en liten trädgård och tillgång till vatten från kranen är det inga större problem.
Vi kan vattna själva.
Annat är det för de stora bönderna.
Dem tycker jag faktiskt synd om nu...

Sommaren innebär för mig möjlighet att vara ute.
Dygnet runt om det skulle behövas.
Annat är det på vintern när jag är förpassad till att sitta inomhus dygnet runt.
Visserligen då med möjlighet att elda i spisen...

I trädgården växer mina grödor.
Jag är så fascinerad av detta att från ett litet frö växer det upp en planta som blir till mat på bara en kort tid.
I går tex gick jag ut och plockade ihop till en god sallad + att jag kunde förgylla lasagnen med färsk spenat.
Jag fick även hjälp med att skörda rabarbern så nu har jag två ämbar saft att sätta på flaskor i kväll.
Det är underbara tider vi lever i...



Även i hönshuset märks det att det är sommar.
Ute springer två kycklingar som är lite på en månad gamla och inne i huset har vi två som ännu inte vågat sig ut.
Det är intressant med dessa höns. Precis som barn beter de sig.
När jag häller vatten direkt på marken och det blir en enda lerpöl av det är de genast där och kletar ner sig.
Och deras mammor vakar oroligt över dem så att inget ska hända.
En mammas mardröm är att något ont ska hända hennes barn och då spelar det ingen roll om mamman är en människa eller en höna...




Äppelträden ser ut att kunna få många äpplen i år om inte allt torkar bort.
Det återstår att se.
De blommade åtminstone mycket och under den tiden surrade det av bin och humlor i dem.
Värre ser det ut för hallonbuskarna. De ser trötta ut i år. Kanske måste vi satsa på en förnyelse.
Även svarta vinbärsbuskarna behöver en föryngringsbeskärning.
Men den röda vinbärsbusken dignar av bär.
Så hoppas vi förstås också på både blå och röda bär från skogen. Jag har sett att de blommade åtminstone.
Om de inte torkar bort förstås. Det vet vi ju inte förrän framåt hösten.
Men det är ju för oss så att vi kan bara vänta och hoppas.
Att försöka framtvinga bär och frukt är en omöjlighet för oss. Det finns nog bara en som kan ge oss växt och skörd...


Det blommar lite här och var i trädgården.
Allting tycks ha blommat 3 veckor tidigare än vanligt.
Midsommarrosen blommar två veckor före midsommar. Andra rosor likaså.
Fast Teresarosen väntar jag på ännu. Den blommar alltid senare.
Men det var tydligen så det skulle vara det här året.
Och ändå har sommaren bara börjat. Först om en vecka är det midsommar.
Fast ingen kan åtminstone klaga på att vi inte fått ha sommar, sol och värme i år...

Om jag fick bestämma skulle det regna en gång/vecka och så skulle temperaturen hålla sig kring + 20° och inte en grad varmare.
Men nu får jag inte bestämma utan jag försöker ta dagen som den kommer till mig och anpassa mig efter den.
Och det går också ganska så bra om jag bestämmer mig för det.
Såna funderingar från mig i dag...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar