tisdag 3 mars 2020

4 mars

är det i dag...
Vårt hustak...
Jag tycker vi firade jul alldeles nyss.
Nu är vi redan inne i mars och solen börjar ge energi lite mer och mer för var dag.
En lång tid under november - februari behöver vi inte räkna med solenergi. Men redan nu börjar det visa på mätaren att solen gör sitt.
Ungefär 2/3 delar av vår årsförbrukning av el får vi från solens strålar. Det tycker jag är väl värt besväret att få upp solcellerna på taken.
Fast det gjorde ju jag inte så mycket åt. Eller ingenting alls om jag ska vara helt ärlig...

Här i bygden är det högaktuellt med att planera för vindkraftverk.
Det finns både för- och motståndare till det.
Förr tyckte jag att det verkade som ett bra alternativ. Att ta tillvara den energi man kan få när det blåser. Det skulle ju också vara ett billigt sätt att få energi på.
Men ju mera jag hör och förstår om dessa vindmöllor som planeras att resas långt över 200 m upp i våra skogar blir jag tveksam.
För att inte tala om de betongfundament som de ska stå på...

Bild från nätet...
Först ska skogen skövlas för att vägar måste byggas så att man kan transportera dit jättestora betongklossar. Sen ska de enorma möllorna på plats.
En dag kommer dessa möllor att sluta fungera. Då är det upp till dem som äger marken att få bort allt därifrån...




Dagens skogsägare lockas med en liten summa pengar för att ge plats åt möllorna.
Deras barn och barnbarn tvingas ta hand om bråtet när möllorna slutar fungera.
Vår vackra natur och våra skogar kommer att förstöras.
Jag vet inte om jag tycker det är en så lockande tanke.
Många motståndare pratar om hälsorisker med vindmöllor. Det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet något om den frågan.
Jag får hålla mig till det jag har och det jag kan göra...

Uthustaket...
Det betyder att jag fortsätter tro på våra solceller på taken.
Jag fortsätter tro att det lilla jag gör kommer att betyda något i längden. Jag kan inte bara rycka på axlarna och tänka att det ändå inte betyder nåt det jag gör.
Därför fortsätter jag odla så mycket mat jag bara kan och jag plockar frukt och bär från vår lilla trädgård.
Vi fortsätter använda ägg från våra egna höns och gödseln från hönsen är ett bra tillskott i trädgårdsmyllan.
Och vi fortsätter kompostera och sorterar allt avfall. Vi lever enligt mottot "från jord till bord" och tvärtom...

Jag syr och använder tygkassar i stället för att använda plastpåsar
och försöker att inte slösa i onödan.
Jag vill tänka så mycket som möjligt på hur vi förvaltar den plats på jorden som blev vår.
En liten trädgård på 1300 kvm.
Det är ingen stor plats om man tänker på hela jordens yta men en oerhört viktig plats för mig.
Därför är det så viktigt hur jag och vi förvaltar den...

Nu väntar jag på att få börja med vårsådden.
Det börjar klia i fingrarna.
Men ännu måste jag ge mig till tåls.
Om jorden står kvar ännu det här året så ordnar sig även den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar